Christopher Dembik, Senior Investment Strategy Adviser Pictet Asset Management
De Europese opleving zit in het slop. De Europese beursindices hebben het moeilijk, terwijl die van de VS keer op keer in het groen afsluiten.
Hoe komt het dat de VS beter presteert? Ten eerste verkeren Amerikaanse bedrijven in een uitstekende financiële gezondheid. Voor het eerste kwartaal van 2026 maakte 84% van de S&P 500-bedrijven een winst per aandeel bekend die hoger was dan verwacht*. Alphabet, Amazon en Meta leverden de grootste bijdrage aan de prestaties. Bovendien opereren ze in een transparantere fiscale en regelgevende omgeving, zonder de dreiging van een mogelijke belasting op superwinsten, die de dynamiek van de CAC 40 (de Franse index) belemmert. De vooruitzichten blijven solide: Analisten verwachten voor 2026 een winstgroei van ongeveer 20%, net iets lager dan de 21% die in 2025 werd geregistreerd. Als dat inderdaad gebeurt, zou dat zonder meer een eervolle prestatie zijn.
Maar de kern van het probleem ligt elders. Bedrijven uit de S&P 500 kondigen steeds vaker aandeleninkoopprogramma’s aan. De afgelopen drie maanden ging het om ruim 500 miljard dollar. Dat is ontegenzeggelijk een stabiliserende factor voor de Amerikaanse beursindices. Daar kunnen de Europese indexen moeilijk tegenop boksen.
Azië laat zich echter niet onbetuigd. De kapitaalinstroom van buitenlandse beleggers is goed op dreef. Als gevolg hiervan heeft de totale marktwaarde van de Taiwanese beurs die van Canada overtroffen en heeft de Zuid-Koreaanse beurs zijn Britse tegenhanger voorbij gestreefd. In slechts 12 maanden tijd is de gezamenlijk marktwaarde van deze twee beurzen gestegen met 4,6 biljoen dollar, dankzij de groei van aandelen die verband houden met artificiële intelligentie**.
Maar het is niet zo dat heel Azië in dezelfde situatie verkeert. Aan het begin van het jaar vroegen veel institutionele beleggers zich af of het moment rijp was om opnieuw in India te beleggen, omdat de beurskoersen waren gedaald. Degenen die zich afzijdig hielden, hebben daar geen spijt van gehad. Er zit geen beweging in de aandelenkoersen, internationale beleggers vluchten massaal weg, de munt stort in ondanks interventies van de centrale bank en de inflatie stijgt… Een somber scenario voor een land dat vaak werd omschreven als een onmisbare bron van groei.
Om in de gaten te houden
De Amerikaanse inflatie staat deze week op de agenda. Maar tenzij er zich onverwachte gebeurtenissen voordoen, wordt niet verwacht dat de centrale bank overdreven zal reageren en de rente gaat verhogen. Ze zal naar verwachting de storm over laten waaien, net als tijdens de inflatieperiode aan het begin van de jaren negentig, die verband hield met de Golfoorlog. In de eurozone is het een ander verhaal, daar liggen alle opties open voor juni.
Wist u het al?
Volgens een onderzoek van Eurostat gebruikt slechts 11% van de Fransen generatieve AI voor educatieve doeleinden, vergeleken met 17,9% van de Denen en 21% van de Zweden, die daarmee bovenaan de lijst staan. Iedereen kan zijn eigen conclusies trekken.
* Factset, gebaseerd op de bedrijven die hun cijfers hebben gepubliceerd (63%)
** Bloomberg, 05 mei 2026


AI investeringscyclus blijft markt dragen, maar concentratierisico neemt toe