Skip to main content
  • De Belgische belastingsparadox die zachte mobiliteit tegenhoudt
  • Elektrische steps bij GSK
  • De leasing van elektrische steps bij Ayvens (ALD Automotive | LeasePlan)

My-eScooter, een bedrijf uit Nijvel gespecialiseerd in de productie en distributie van innovatieve elektrische steps, heropent het debat over de belastingvoordelen van zachte mobiliteit voor bedrijven. Het kan misschien absurd klinken, maar het is momenteel niet mogelijk om je mobiliteitsbudget te gebruiken voor steps of andere duurzame bedrijfsvervoersmiddelen. Ze worden eenvoudigweg niet beschouwd als “fietsen” in de ogen van de wet. In de praktijk maken elektrische steps echter al deel uit van de oplossing. Als voorbeeld zijn er zo de My-eScooter steps van GSK en ALD.

Dit is geen deelstep

Praten over het groeiende belang van mobiliteitsbudgetten voor bedrijven is eigenlijk een open deur intrappen. De integratie van persoonlijke elektrische steps vormt een extra alternatief voor de zachte mobiliteit van onze bedrijven, en dat ver van de deelsteps die in onze steden rondzwerven. De behoefte aan duurzame en flexibele oplossingen was nog nooit zo groot, behalve voor onze wetgever blijkbaar …

Dringend: de elektrische step moet als “fiets” worden beschouwd

Even opfrissen: sinds 2021 kunnen werkgevers genieten van een aantal belastingvoordelen om hun personeel aan te moedigen om gebruik te maken van zachte mobiliteit. Alle kosten die specifiek worden gemaakt met als doel dit gebruik bevorderen, zijn 100% aftrekbaar als bedrijfskosten. De aankoop, onderhoudskosten, helmen, hangsloten, veiligheidsvesten, batterijen, leasekosten en zelfs gezondheidszorg worden allemaal meegerekend.

De olifant in de kamer:

  • De wetgever beschouwt de elektrische step (nog) niet als een “fiets”. Toch is dit vervoersmiddel de perfecte aanvulling op auto’s en fietsen.
  • Er is geen duidelijke gelijkwaardigheid voor het VAA, de kilometervergoeding of de aftrekbaarheid. Elektrische fietsen en steps hebben echter een elektrische motor en batterij en lossen hetzelfde probleem op: zachte mobiliteit over korte afstanden.

“Dit is absurd als je kijkt naar de toegevoegde waarde van elektrische steps in mobiliteitsplannen. Het bewijs zijn de testen die zijn uitgevoerd in samenwerking met GSK en de leaseaanvragen bij ALD”, onderlijnt Sanjeev D’Souza, oprichter van het merk My-eScooter, stellig.

Overtuigende testen bij GSK

Bij DSK hebben zo’n 9.000 werknemers een mobiliteitsbudget. Patrick Vlasselaer, Mobility Manager, organiseert voor het tweede opeenvolgende jaar de promotie van elektrische steps. “Doordat ze de verschillende My-eScooter-modellen kunnen uitlenen, kunnen onze werknemers de elektrische step die bij hun profiel past testen en vinden, en dit zowel voor woon-werkverkeer als voor privéactiviteiten. In eerste instantie heb ik me op werknemers gericht die binnen een straal van 7 km van het hoofdkantoor wonen, ongeveer 300 man. De feedback was erg positief, dankzij de kwaliteit van de producten en de innovatieve opties voor veilige mobiliteit. In overleg met mijn collega’s van HR hopen we dit extra zachte mobiliteitsalternatief ook in ons interne aanbod te kunnen opnemen.”

Een reeds bestaand aanbod bij Ayvens (ALD Automotive | LeasePlan)

De leasespecialist heeft niet gewacht op de wetgever om elektrische steps op te nemen in het aanbod voor bedrijven, maar de fiscale rem is al voelbaar. Bij de leasing let Irene Malla, Product Manager, goed op 3 criteria: “De kwaliteit van het product, het aanbod qua onderhoud en de flexibiliteit van de oplossing. Deze toegevoegde waarde vond ik bij My-eScooter. Het portfolio is innovatief, er is ook een dienst na verkoop in België en ze bieden, indien nodig, regeneratie van de batterij. Wij betreuren het dat de Belgische wetgeving een obstakel vormt voor onze klanten, want de vraag is er wel degelijk.”

PFI

Author PFI

More posts by PFI